Historia

Vammalalainen Antti Lauhamo aloitti linja-autoliikenteen 1960-luvun puolivälissä, mutta autoalalle hän tuli jo jatkosodan aikana, yli 65 vuotta sitten. Linja-autoliikenne Antti Lauhamo Oy on hyvin hoidettu perheyritys.

Antti Juhani Lauhamo syntyi vuonna 1928 Karkun Kutalan kylässä. Pieni kylä joka oli lähinnä tunnettu lossistaan. Perheessä oli Jalmari- isä, Enni- äiti ja seitsemän sisarusta. Jalmarilla oli Buick henkilöauto, jota Antti halusi jo viiden vuoden ikäisenä kokeilla, ajo päättyi kuitenkin porttipylvääseen.

Vuodet vierivät ja vuonna 1943 Antti aloitti Kärki&Leikkasen apumiehenä tehtävänään maitotonkkien nosteleminen Kärjen apurina. Kärki ajoi jatkosodan ajan armeijan komennuksella maitoa Tampereelle. Autolla kuljetettiin myös matkustajia, jotka istuivat maitotonkkien päällä.

Antti sai ajokortin vuonna 1946 Vammalassa työnantajansa häkäpyttyautolla sekä suoritti armeijan vuonna 1948.

Vuonna 1951 Antti osti oman Chervoletin ja alkoi taksimieheksi. Leipä jäi kuitenkin hyvin pieneksi ja lisätuloja piti keksiä.

Vuonna 1951 Antti meni naimisiin Eila Vilposen kanssa ja heille syntyi kaksi lasta Marja-Liisa (1952) ja Pekka (1955)

Seuraavaksi Antti päätti kokeilla kuorma-autoilija ammattia ja osti vuonna 1954 käytetyn Austin kuorma-auton, jossa oli kipillä varustettu soralava.

Vuoden kuluivat ja vuonna 1960 luvun alkuvuosina hän hankki Mersedes-Benz pikkubussin vuosimallia 1963. Hän osti sen Tampereen autosillasta jolla oli Vehon edustus. Ensimmäisinä kuljetuksina oli tietyömaiden huoltoajoa, siirrettiin rakennusmiehiä ja työkaluja kohteista toisiin. Tilaa autossa oli 20 matkustajalle, penkit olivat seinustalla pitkittäin. Ensimmäiset tilausmatkat olivat urheiluseuroja. Antti hoiti kuljetuksen itse.

Varsinainen linja-autoliikenne Alkoi syksyllä 1964 kun Antti Lauhamo kuljetti nimismiehen luvalla syrjäkylien koululaisia Tyrvään suurimmille kouluille ruotsin kielen tunneille. Virallisen liikenne luvan Antti sai vuonna 1965,jolloin hän sai Tyrvään kunnan alueella voimassaolevan tilausliikenneluvan. Samalla hankittiin 17-paikkainen Mersedes-Benz linja-auto. Vuonna 1966 hankittiin 24-paikkainen bussi ja seuraavana vuonna 36-paikkainen bussi. Ensimmäinen kuljettaja palkattiin vuonna 1966.

Ensimmäinen linjalupa saatiin vuonna 1967, linjalle joka sijoittui välille Vammala-Kiikka-Kiikoinen.

Yritys kehittyi ja vuonna 1970 busseja oli jo neljä. Busseista puolet oli koulukuljetuksissa ja toinen puoli tilausajossa.

Tyrvään kunta liitettiin Vammalan kaupunkiin vuoden 1973 alussa ja näin Lauhamosta tuli vammalalainen yrittäjä.

Linja-autoliikenne Antti Lauhamo Ky alkoi syksyllä 1982. Vuonna 1983 alkoi päälle kertymään tummia pilviä. Kaupungin koululaiskuljetukset siirrettiin koululaisten vähentyessä takseilla jonka jälkeen koululaiskuljetukset Lauhamolla päättyivät. Viideltä autolta loppuivat työt. Tilalle onnistuttiin saamaan kuitenkin linjaliikennettä sekä erityisesti panostettiin voimakkaasti tilausliikenteeseen. Asiakaskunta alkoi muodostua pitkäaikaisista vakioasiakkaista mm. Vammalan ja Pirkanmaan seudun eri yhdistyksistä, yrityksistä, seuroista, järjestöistä ja laajasta yhteistyöstä Matkatoimisto Matkapoikien kanssa.

Vuonna 1986 Antti Lauhamo valittiin vuoden yrittäjäksi.

Yritys muuttui osakeyhtiöksi vuonna 1992,osakkaiksi tuli kuusi Lauhamon perheen jäsentä. Antti jäi virallisesti eläkkeelle vuonna 1993,mutta teki edelleen jonkin verran toimistotöitä ja ajeli ruuhkahuippuja. Vuonna 1998 ajot ratissa kuitenkin loppuivat, koska ajokorttia ei enää lain mukaan saanut uusittua.

Myös tilausliikenteen kilpailu kiristyi ja hintataso oli liian alhainen. Pieniä yrityksiä syntyi lähiympäristöön. Lauhamot yrittivät korvata hinta-alennuksen paremmalla palvelulla ja kalustolla. Lamavuodet päättyivät 1993 jolloin laivaristeilykuljetukset sekä Lapin ruskamatkat lisääntyivät. Tärkein asiakas oli silloin Matkatoimisto Matkapojat Oy, joiden matkustajia kuljetettiin miltei päivittäin Turun ja Helsingin satamiin.

Henkilökuntaa on tänä päivänä 10 henkilöä ja kalustoa 9, joista 6 isoa bussia ja 3 pientä bussia.

Edelleen yrityksessä satsataan tilausajojen laatuun ja hyvään asiakasläheiseen palveluun. Pääasiassa ajetaan erilaisia tilausajoja. Yrityksessä on jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan järjestetty valmismatkoja ryhmille ja yksittäisille asiakkaille. Kerran vuodessa ilmestyy Reissukalenteri, josta postissa lähtee satojen painos lähialueen asiakkaille. Matkat tehdään suurimmalta osin kotimaahan.

Antti laskee ajaneensa elämänsä aikana vähintään kolmisen miljoonaa kilometriä ja vielä tänä päivänäkin 95- vuotiaana kilometrejä kertyy mukavasti oman henkilöauton Mersun ratissa.